1. Flexibiliteit van de IT-omgeving
Ontwikkelingen op het gebied van IT gaan snel. Voor ondernemingen betekent dit dat het soms lastig in te schatten is of investeringen in bepaalde technologie op lange termijn rendabel zijn. Door IT uit te besteden aan externe partijen, blijft de onderneming flexibel en kan op ieder moment besloten worden om een nieuwe weg in te slaan, zonder dat dit opnieuw grote investeringen vergt. Vooral voor middelgrote ondernemingen blijkt dit een belangrijk argument om te starten met managed services.
2. Verhogen van de continuïteit
Om het bedrijfsnetwerk te onderhouden en er voor te zorgen dat dit up-to-date blijft, is expertise noodzakelijk. Veel organisaties kiezen voor managed services, omdat zij verwachten dat een externe partij de continuïteit kan verbeteren.
3. Focus op core business
De uitdrukking ‘schoenmaker blijf bij je leest’ is al jaren oud, maar blijkt nog altijd actueel. IT wordt door veel organisaties gezien als een noodzakelijk kwaad om bedrijfsprocessen efficiënt en effectief te laten zijn. Steeds meer organisaties komen tot het inzicht dat zij onvoldoende expertise hebben op dit vlak om zelf zorg te dragen voor het beheer van de IT-infrastructuur en de technische ondersteuning. Zij richten zich liever op hun core business en besteden deze werkzaamheden daarom uit.
4. Kostenbesparing
Ondanks dat kostenbesparing niet de primaire reden is, blijft dit wel een belangrijk argument voor ondernemingen bij de overweging om gebruik te gaan maken van managed services. Een groot voordeel van managed services is dat de IT-kosten beter beheersbaar zijn. Vooral voor het midden- en kleinbedrijf is het uitbesteden van IT-diensten daarom een aantrekkelijk alternatief.
5. Geen zorgen om onderhoud
Het implementeren van nieuwe updates, het uitvoeren van patches en het aanpassen van instellingen is een tijdrovende klus. Als de IT-infrastructuur niet goed onderhouden wordt, gaat dit vaak ten koste van de productiviteit van medewerkers of de beveiliging van cruciale bedrijfsgegevens.